První semestr na právech

27.01.2021

I když jsem to tu ještě nepsala, rozhodla jsem se vyzkoušet studium práv, konkrétně v Olomouci. Jednu školu mám již hotovou, přesto jsem si řekla, že se mi ještě nechce opustit budovu vysokoškolské instituce, a tak jsem přesídlila z Prahy do Olomouce. Tedy zatím pouze virtuálně, ale o tom dále v článku. 

Leden končí a já mám první semestr úspěšně za sebou. Uteklo to hrozně rychle, celkově mi všechno v době pandemie utíká gepardím tempem, i když se dny kolikrát vlečou jako želva, která chce předběhnout zajíce. Toť vše z hodiny přírodopisu.

Zkusit práva mě vždy lákalo, nebyla jsem si však jistá, zda je studium pro mě, jelikož biflování není zrovna mou oblíbenou činností. Teď je však studuji, zatím tedy zkušebně, jelikož se stále rozhoduji, zda po prvním ročníku ve studiu pokračovat či nikoliv.

Jak jsem již nastínila, práva sice studuji, ale budovu fakulty jsem zatím viděla pouze při zápisu ke studiu, protože studium probíhalo po celý semestr online formou. V jaké formě bude probíhat letní semestr zatím není jisté. Na jednu stranu mě láká bydlet a studovat v Olomouci, na druhou stranu mi tato forma studia celkem vyhovuje, jelikož mohu kdykoliv jít na brigádu v blízkosti mého bydliště. V Olomouci bych však jistě také nějakou možnost přivýdělku našla.

Objasním vám nyní, jak můj první semestr na právnické fakultě probíhal. Semestr má 13 týdnů, stejně jako na VŠE, to tedy pro mě nebyla žádná změna. Co se týče předmětů, nečekejte, že se první ročník bude sestávat z praktických předmětů, ve kterých pochopíte aktuálně platné právo. 

V prvním ročníku jde o to právo pochopit. Jak funguje, jaké jsou právní principy, jak vzniká nebo proč současné právo vypadá tak, jak vypadá. K tomuto účelu jsou v prvním semestru ve studijním plánu zahrnuty předměty jako Teorie práva 1, Římské právo 1, Úvod do veřejného práva či Ústavní dějiny novověku. V těchto předmětech se tak seznámíte se základy práva, které jsou potřeba při dalším studiu. Fakulta navíc do plánu zahrnula pro první ročník i předmět Úvod do studia, který má pomoci absolventům středních škol přestup na vysokou školu v tom ohledu, že je zde objasněno, jaké požadavky jsou kladeny na seminární či závěrečné práce. Navíc se v tomto předmětu pracuje ve skupinách, můžete se tak snadněji se svými spolužáky seznámit.

Nečekejte tedy, že hned po prvním semestru budete schopni právně radit svým příbuzným. Platnému právu však na olomoucké právnické fakultě přičichnete již v prvním semestru, a to prostřednictvím předmětu Obecná část soukromého práva 1, kde budete již pracovat s občanským zákoníkem a řešit konkrétní právní případy na základě klauzurních prací. Musím říct, že tento předmět není radno podceňovat, jelikož se řadí k těm obtížnějším. V druhém semestru na něj navíc navazuje předmět Obecná část soukromého práva 2, který je již zakončen zkouškou a z kterého mám já nyní respekt.

Co se týče obtížnosti předmětů v prvním semestru, tak mi jako nejtěžší předmět přišla Obecná část soukromého práva 1, dále pak mezi ty obtížnější jistě patří předmět Ústavní dějiny novověku, kde je kladen důraz na znalost ústavní problematiky novověku, zejména pak na rakousko-uherské předpisy ústavního charakteru. Tento předmět pro mě byl složitější, protože jsem dějepis neměla již 5 let, takže bylo náročnější si tyto věci nastudovat a pochopit v kontextu doby.

Jako středně obtížný předmět hodnotím Římské právo 1, možná proto, že se mi podařil na první pokus, i když jsem z něj měla respekt. Měla jsem však vynikajícího učitele na seminář, takže mě předmět i bavil a konečně mi dává smysl, proč dnešní právo vypadá tak, jak vypadá. Bojím se však pokračujícího kurzu v letním semestru, protože je tento předmět náročný zejména na samostudium.

Nakonec jako nejjednodušší předmět v prvním semestru hodnotím Teorii práva 1. Mnoho příkladů se probírá na semináři a pokud se člověk poctivě připravuje na každý seminář, tak není problém zkoušku složit, jelikož si pamatujete mnoho věcí z hodin.

Takže první semestr je za mnou a já jsem zvědavá na ten další. Snad jsem vám pomohla v rozhodování, kam si podat přihlášku na vysokou školu. Olomouckou fakultu zatím hodnotím pozitivně.

                                                                                                                                              Věčná studentka

© 2020-2021⁠ Myšlenky věčné studentky. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky